Thursday, August 16, 2007

Is MLM business Halal?

I got this from an anonymous comment.

------

Hi,

This post is for the muslims who wants to know whether this type of MLM is Halal or not. I take this from Fikrah Doktor Salam section from Harian Metro News Paper.

Q: SAYA dipelawa untuk menyertai aktiviti perniagaan pemasaran pelbagai peringkat atau multi level marketing (MLM) di sebuah syarikat dengan keuntungan yang dijanjikan berlipat kali ganda.

Justeru, saya ke syarikat berkenaan untuk melihat sendiri pelan pemasaran yang dijalankan itu. Hati saya tertarik tapi masih ragu-ragu sama ada perniagaan MLM itu halal atau tidak di sisi Islam.


Ini kerana sekiranya ada peserta di bawah saya atau downline, saya akan mendapat keuntungan yang dijanjikan itu, tetapi jika tiada, saya tidak akan mendapat apa-apa. Adilkah perniagaan seperti itu di sisi Islam?

SUZIAH,
Kuala Lumpur

A: PERNIAGAAN MLM seperti di atas bukan bertujuan untuk perniagaan (menjual barangan dan sebagainya) tetapi hanya mencari downline semata-mata tidak dibenarkan dalam Islam.

Ini kerana tujuan sebenarnya MLM adalah supaya barangan dapat dijual secara terus daripada pengusaha atau pengilang kepada pelanggan dengan harga yang murah kerana tidak membabitkan orang tengah (peruncit).

Mencari downline semata-mata hanya menguntungkan syarikat terbabit kerana mereka mendapat yuran keahlian dan seumpamanya. Anda dibayar apabila downline berkembang. Ia adalah sistem piramid (skim Pak Man Telo) yang menyalahi undang-undang dan bukan MLM yang sebenarnya.

Dr Abdul Salam Muhammad Shukri
Penolong Profesor Kulliyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

-----
This is my opinion. If there's non muslims who already studied the way MLM works and mention that there's something wrong with it, muslims would need to take heed on whether this is legal.

71 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hey guys and gals... i admire the approach and spirit in all of you to bring down LB but why do you guys/gals need to do this on your own - printing stickers, having personal meetings, etc? If this LB thingy is such a scam, why not report to the authority? Make NUMEROUS police reports that you've been cheated by this scam (if many reports are made, the police will have to do something right?) . If your answer is the authority is corrupted, why not go to the medias? If you think the media is also corrupted, why not go to the consumer association? If they are also corrupted, then.. then.. i guess you guys/gals dun have a point. (oh btw, you have to identify yourselves when reporting through these avenues yea, it's not like what you guys are doing here, complaining without identifying yourselves) Steven, make your group proud by role modeling this. Go to one of these avenues, identify yourself (or your gang), make your claims and be the hero to save Malaysian from this scam. I'm sure you be the focus of the whole nation so dun worry about getting killed by SYN people cause if anything were to happen to you, SYN members will be the main suspects. Make your blog and your gang proud Steven! Let's not 'talk the walk' just like any other useless leaders but 'walk the talk'

oh btw, i also realized that SYN/DCHL has their network all over asia (including Singapore and Australia)... does that mean SYN/DCHL bribes all the country's authorities? Man... they must be powerful briber... talking about this, if Malaysian gov, media or consumer association are not doing anything about it, why not raised this to international level (go to CNN, BBC) cause it's all over asia!! Your crusade has just become more interesting. Wow, imagine the head lines:'Steven Yip & Gang saved Asean's community from falling into a scam'... awesome!
Let's not talk soo much and do the right thing the right way. After all, we are all civilized people right? So, counting the day to see you in the head lines
and by the way, doing a direct campaign can give more impression to people that u are serious and besides most people don't have internet connections yet so they can not access this blog

3:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

u need to read more before condem MLM business...only with knowledge then just u can talk bout it...business is business..marketing is a halal busineass..our prophet also doing business..n we believe in Islam,rezeki kebanyakan berpunca dari bidang perniagaan..tiada kaitan antara sistem piramid dgn dgn MLM DCHL...its normal...even dalam government or private sector sendiri menggunakan sistem piramid..go n analysis by your own...you should learn more bout business..hanya org yang iri hati dengan kejayaan org lain akan keluarkan kenyataan bukan2..MLM ada lesen dan ada dalam akta jualan langsung 1993..dan pihak kerajaan yang memberi lesen kepada perniagaan ini..dan network distribution lah yang menjana pendapatan ekonomi sesebuah negara..industri ini semakin berkembang peseat sekarang setelah bangun dari zaman kegelapan MLM dahulu...banyak peningkatan telah dibuat dan xdapat dinafikan masih ada orang yang berhasad dengki untuk kembali menjatuhkan perniagaan MLM..Bidang MLM telah byk menghasilkan jutawan negara..kepda yg pernah buat MLM dan tidak berjaya,semuanya bergantung kepada diri sendiri tetapi tetap mahu menyalahkan sistem dalan MLM...sebagai pengguna yang bijak kita harus byk meneliti sebelum mendengar kenyataan berunsur negatif dari satu pihak sahaja...rakyat Malaysia adalah rakyat yang bijak..jangan mudah terpengaruh dengan emosi orang2 yg dengki dan khianat... TQ.

7:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

yes it's true if u said to the other mlm company..but here we talking about lampe berger.. lampe berger is totally a scam.. it is not a business at all.. it is 'skim cepat kaya'.. but in the more modern version..

lampe berger make people dream a lot~

as the above anonymous, he/she try to talk about 'pengguna bijak'@smart consumer. so can u read the fact that i've been analising for you and ur bull shit network?

pengguna bijak harus bijak menilai sama ada :

1)adakah syarikat yg ingin kita laburkan duit itu diberi amaran oleh mana2 badan2 kerajaan @ ngo.
(lampe berger telah diberi amaran)

2)adakah kita ialah pengguna bijak atau pun pelabur bijak?? jika kita ialah pengguna bijak belilah buatan malaysia (lampe berger dari perancis~ntah betul ntah tak~dari taiwan kot)
dan jika kita pelabur bijak adakah pelaburan kita 'secured' spt saham, bond, other securities yg boleh kita jual utk dapat duit balik. (did lampe berger secured your money by giving you any shares? don't think so)

3)adakah barangan yang ingin kita beli harga yg berpatutan? sebagai pengguna bijak kita mestilah membeli barangan dengan harga yg berpatutan. cthnya barangan mandian dan wangian mencecah hundred to thousand rm?.. patutkah kita beli??


more and more lampe berger is full of shit where all the people inside happy to make malaysian suffer.moreover to their parent, siblings, relatives n friends.

TQ.

11:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

pengamal MLM memastikan asas minima Shariah berikut dapat dipatuhi :-

1. Produk MLM ini mestilah dibeli dengan tujuan yang sebenarnya (seperti produk yang benar-benar bermanfaat dan dibangunkan dengan serius seperti ubat-ubatan berkualiti, unik dan lainnya). Justeru, produk MLM yang kabur kualiti dan kegunaannya tidaklah dibenarkan kerana ia hanyalah bertujuan untuk mengabui dalam undang-undang dan hukum Shariah, ia tiadalah halal di sisi Shariah. Justeru, kekuatan MLM itu ialah kepada produknya yang bermutu dan bukan kepada objektif jangka pendek mengumpul dana (modal).

2. Produknya bukan emas dan perak yang boleh dijual beli secara tangguh. Ini kerana penjualan barangan emas secara tangguh adalah Riba jenis Nasiah.

3. Komisyen yang diberikan kepada ahli untuk setiap penjual dan ahli bawahannya mestilah jelas. Tiada komisyen tanpa usaha, ini bermakna orang atas hanya berhak mendapat komisyen dari ahli bawahan yang dibantunya sahaja.

4. Keuntungan dan komisyen bukan berdasarkan ‘kepala' atau ahli yang ditaja, tetapi adalah berdasarkan nilai produk yang berjaya di jualnya. Ini diperlukan bagi membuktikan ia menumpukan kepada perniagaan penjualan produk dan perkhidmatan dan bukannya permainan wang (money game).

5. Tidak diwajibkan bagi si ahli menjual jumlah tertentu bagi memperolehi komsiyen dari orang bawahannya.

6. Setiap ‘upline' atau orang di sebelah atas mestilah menaruh usaha atas jualan orang bawahannya, seperti mengadakan perjumpaan taklimat, motivasi dan teknik berkempen secara terancang seperti sebuah syarikat yang pelbagai ahlinya. Ia perlu bagi melayakkannya menerima komisyen itu dari sudut Shariah, jika tidak adalah dibimbangi ia akan terjerumus kepada keraguan ‘syubhah'. Ini kerana konsep niaga dalam Islam tidak membenarkan suatu keuntungan dari sesuatu perniagaan yang diperolehi tanpa usaha. Justeru, sedikit usaha perlu dicurahkan bagi menjadi sebab haknya ke atas komisyen. Perlu diingat, kebanyakan ahli di kaki yang 10 ke bawah, mungkin tidak mengenalinya lantaran ia dilantik oleh orang bawahannya yang kesembilan. Jika tidak, apakah haknya untuk mendapat komisyen yang demikian berangkai dan begitu jauh ?.

7. Tidak menggunakan skim piramid iaitu skim siapa masuk dulu akan untung selamanya. Manakala hak mereka yang masuk kemudian akan berkurangan. Justeru, plan pemasaran mestilah memberikan hak kepada semua, malah orang bawahan mampu mendapat keuntungan lebih dari orang atasannya, apabila ia mampu menjual dengan lebih hebat.

8. Mempersembahkan system komisyen dan bonus yang telus dan boleh difahami dan dipantau oleh ahli dengan jelas. Ia bagi mengelakkan segala jenis penipuan.

9. Menstruktur plan pemasaran di anatara ahli dan orang bawahannya secara musyarakah iaitu perkonsgian untung dan rugi berdasarkan modal masing-masing dengan nisbah pembahagian keuntungan yang ditetapkan di peringkat awal lagi

12:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

for those who don't believe in Lampe Berger or SYN community..haish i dont know what to say..im now a 14 year old boy..yang sudah tertarik dlm bisnes ni..sya prasan yang bisnes nie boleh bantu kite maju dlm hidup..this business is not about scamming..if u dont know abt it..can someone who are anti LB can say abt lb are scamming for??
anyway org2 yg dlm komen blog ni sokong LB or SYN..im proud of it.! majulah SYN!!

10:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

well to mr anonymous, u said that u are a 14 years old boy yang sudah tertarik dlm bisnes ni..sya prasan yang bisnes nie boleh bantu kite maju dlm hidup bla bla bla, well as far as i know u are still underage to become a member of any legal company, r u trying to talk non sense here ? people are getting sick of this LB syn, u guys chasing people like no tommorow, sacrifice ur friendship for money ? well i think Duke ATAI who u praise like god will be very proud of u huh, anyway i admit u r very clever in playing with words that u used to provote others, SYN teach u well

9:52 AM  
Blogger Hug.me.bitch! said...

all mlm suxs..luxor..uptrend n wutsoever..its all suxs..no need to say more..dream on mlm-ers..

11:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

I LOVE SYN, LOVE THE PRODUCT, LOVE THE MONEY I'D MADE, LOVE THE CULTURE, LOVE THE SPIRIT, LOVE THE TEAMWORK, LOVE THE COMPANY, LOVE THE FRIENDSHIP, LOVE ALL ABOUT IT. WELL, NOT ALL PEOPLE CAN LOVE IT TOO, BUT I'M SO LUCKY TO HAVE THAT FEELINGS.

:)

8:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

apakah mlm tak kiralah lampe berger ke luxor ke haram hukumnya?tolong kasi komen sket especially para ustaz.tolong saya tak nak terlibat dengan bisnes yang haram

5:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

haloo.......
ape khabar...
bkn nak tegur just bg thu...
mlm x haram...sbb u kna lihat dari segi caranya...u kna kaji...
mlm biznes not skim cepat kaya..so jgn slh kan org lain..
umust see oppurnity biz mlm n menilainya ok...jgn tgk dri luaran..
ok thankz u...

7:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

MLM HARAM....KORANG YANG KAT ATAS MENINDAS ORANG YANG BAWAH..ITULAH PIRAMID..PENINDASAN TAU TAK..KORANG YANG CAKAP MLM HALAL SEBAB MATA KORANG NI DAH DIKABURI DENGAN ANGKA DUIT...TAPI DUIT NYE TAKDE...JUST NAMPAK NOMBOR JE...5K, 100K...AHHH....WHATEVER LAH....TAPI DUITNYE MANE....KORANG TAU TAK, MEMANG 9/10 INCOME KITE DATANG DARI PERNIAGAAN...TAPI CARA NABI BERNIAGA LAIN....TAK MACAM MLM...NABI BERNIAGA ADA PRODUK, MLM ADE PRODUK KE....LAMPU MINYAK TANAH TU MENGABURI MATA KORANG JE...AKU DAH PERGI PROGRAM SYN, SEMUANYA SAMPAH....APA YANG DIORANG TERANGKAN KAT AKU, SAPE YANG MASUK NI TAK PAYAH JUAL BARANG PUN TAKPE..JUST AJAK ORANG JOIN, THEN KITE LEH DAPAT DUIT....DIE INGAT AKU NI BODOH...NABI BERNIAGA TAK MACAM TU LA...COME LAH BEB.WAKE UP BANGSA KU... OPEN SIKIT, JANGAN MENYEMPITKAN PIKIRAN KORANG DENGAN ANGKA DUIT...AKU SEDIH TENGOK ORANG YANG TERJEBAK DALAM MLM NI SUME RAMAI GILE ORANG MELAYU...JANGAN WAT MALU MELAYU....

6:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

itu kalo mencari org semata2 sbg downline..sebelum lu post lu pikir la..DCHL pakejnye kite beli produk..n ape yg kite bayar tuh adalah nilai produk..
bukan duit semata2..lu kalau nak tunjuk hebat, kaji dulu beb..jgn sedap jerk..ke kO main copy paste..takde ilmu nak ckp pasal benda nih..semata2 nak kaut untung dr advertise..bullshit la..kalO ko padam komen nih..mmg sah ko yg bangang ckp tak berasas..

6:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Friends, camni lah...
setiap org ada pendirian dan pandangan sendiri,kalau dah masuk dan merasa duit lambu berger ni mmg takkan terima kebenaran, sampai "TIBA WAKTU"nya. Aku tak nafikan, diorang nye citer gah giler, hampir hampir aku terjebak, nasib baik aku agak bijak, do some research sebelum masuk mende alah tu.... Mmg ada pro and cons... Jadi, sebagai umat yang masih sayangkan umat yang lain, aku amik keputusan untuk tak join keluarga lampu berger ......Kebanyakan dak dak lambu begger ni, modal nya sama je... kalau tak ketera bmw, kereta merc... takpun ferrari... dari ahli pertama sampai ahli ke sepuluh... ituuu je yang disebutnya....

Di bawah , terdapat satu petikan daripada seorang blogger. I believe he have done some review pasal mlm dan agama ... "3) Jika ahli berdaftar menyertai MLM dengan yuran tertentu, tetapi tiada sebarang produk untuk diniagakan, perniagaannya hanyalah dengan mencari orang bawahanya (downline), setiap kali ia mendapat ahli baru, maka diberikan beberapa peratus dari yuran ahi tersebut kepadanya. Semakin banyak anggota baru bermakna semakin banyak jualah bonusnya. Ini adalah bentuk riba kerana memperdagangkan sejumlah wang untuk mendapat sejumlah lebih banyak yang lain di masa hadapan. Ia merupakan satu bentu Riba Nasiah dan Riba Al-Fadl. Hal yang sama juga hukumnya bagi perusahaan MLM yang tidak mempunyai produk bersungguh dan berkualiti, sebaliknya produk miliknya hanyalah berupa ruangan laman web yang tidak berfaedah buat kebanyakkan orang, atau apa jua produk yang hanya dijadikan sebagai alasan pembelian. Malah harga sebenar produknya juga adakalanya jauh dari harga yang dijual kepada ahli (sebagai contoh dijual produk web komputer, sedangkan harganya jauh lebih tinggi dan si ahli pula tidak mempunyai komputer pun). Pada hakikatnya, si ahli bukannya ingin membeli produk itu, tetapi untuk menyertai rangkaian serta memperolehi wang darinya. Ia juga termasuk dalam yang diharamkan. Hal membeli produk tidak benar dengan niat utama memasuki rangkaian dan mendapat untung dari rangkaian ini telah difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Al-Lajnah Ad-Daimah Arab Saudi no 15/192-193."

nak lebih lanjut, boleh follow link ni...
http://wakdanial.multiply.com/reviews

4:48 AM  
Blogger kabu kura kura said...

hahaha..hello guys and gals yang anti LB.....
rasanya korang tak cukup lagi buat kajian.....
semua komen pakai dengar apa org cerita jer...
belum cukup ilmu di dada.........

kepada sesiapa yang kata LB ni tak payah jual produk,korang silaplah.baik korang balik kaji lagi...

kepada sesapa yg ckp LB ni mengkayakan orang atas...
balik lah kaji lg...
jgn nak dengar ,ikut jer ckp org..
kaji dulu marketing plannya...

kepada sesiapa yang kata LB ni dah menjejaskan keluargalah,hubungan kengkawanlah,memiskinkan org kitalah,lu pikirlah sendiri...
kalau setakat masuk,bayar duit pastu duk terkangkang jer,mana nak berjaya...akai ada ker...

so,dari semua komen yang anti LB bagi ni takda satu pun yang bukti/komen yang boleh dipakai..

korang ni hanya bagi komen ikut nafsu dan dengar citer orang jer....
tak kaji betul2 pun..
komen ikut nafsu amarah jer..
komen ikut perasaan hasad dengki yang tinggi...

so,kaji dulu sebaik yang mungkin....

keep on bagi komen kay...

12:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bile aku bace senua comments anti lampe berger ni rase mcm kelakar plak...kesian pun ada...kalo betul la bisnes ni salah di sisi undang2..kenapa korg tak p report je..balai polis ada..bersusah pyh tulis dlm blog ni bukannya satu m'sia tahu..kalo korg wat report at least, terpampang kat dada akhbar, ha! satu m'sia tahu...korg ni nak berbakti kepada rakyat m'sia..tp malangnye xkena tempat la...
Lagi satu..aku agak korg yg dok ckp pasal sistem piramid ni mesti org yg tak pernah bekerja..budak hingusan lg la ni..bg mereka yg da pernah bekerja, sedar x selama ni korg pun dok kat dlm piramid tu..? mesti xsedar..sebab ape? piramid adalah sistem yg plg kukuh..korg selesa dok bwh ketiak boss korg la aku rase..sebab tu tak perasan..apepun korg still ada uplines n downlines...contohnya: korg office boy je..atas korg mesti ada manager, atas manager mesti ada supervisor, atas supervisor ada CEO la kononya..ape sahaja usaha ko sbg ofis boy, org atas ko still dpt..so ada beza ke?
kesian la korg ni...
Yg kedua bg tau la kat bos korg, Steven Yip tu..kalo rase betul sgt nape tunjuk muke pun takut..berani tunjuk half je..kurg confidence eh..ke takut? mcm org slalu kate..berani kerana benar, takot kerana salah n xconfident..kesian..join la ktorg..at least bole build up confidence..
Kepada sesiapa yg anti lampe berger..ni cume cdgn je la..hahahaha
Bole tak korg suro Majalah Malaysians Business stop publicize about DCHL and Lampe Berger..ye la kan aku ni pelik gak..kalo HARAM, bisnes TIPU ORG..tp MALAYSIANS BUSINESS non stop keluarkan about DCHL AND LAMPE BERGER..pelik kan? nape ek? da 3 kali plak tu..
Yg ketiga kan, adala korg2 yg benci sgt kat lampe berger ni ckp..DCHL cut cost..tak keluar newspapers la tak de poster la..
Lamper berger TAK PERLUKAN PUBLISITI MURAHAN MCM....LAMPE BERGER HAS GOT ITS OWN PRESTIGE...! korg pk la sendiri ada ke produk branded mcm LV, poster dia bersepah2, keluar newspaper la..mane ada..coz dia ada prestige..
To sum up...bg korg yg rase ditipu, menipu..uuuppsss..,tertipu dan sebagainya..aku nasihatkan korg duk la berbincg..ckp kat org yg tipu korg tu..ape yg korg tak puas hati..kalo berani la..

3:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

sengal...

3:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

"A: PERNIAGAAN MLM seperti di atas bukan bertujuan untuk perniagaan (menjual barangan dan sebagainya) tetapi hanya mencari downline semata-mata tidak dibenarkan dalam Islam.

Ini kerana tujuan sebenarnya MLM adalah supaya barangan dapat dijual secara terus daripada pengusaha atau pengilang kepada pelanggan dengan harga yang murah kerana tidak membabitkan orang tengah (peruncit)."

I'm just register as a partnet of the business.
Fisrtly, what i need to know the Islam way. mean halal.
I got member from Jakim that responbility in obseve the MLM or network marketing business.
dchl include in halal list.
So, why dont we trust it.
jakim lead us in hukum hakam in malaysia.
Then, my best frens who's a president of muslim student in mmu also join this.

from the words i quote above. Its totally not as dchl mean of.
We like a mcdonald, kfc, pizza hut.
its a franchise system.
we have a product.
we sell it.
we not lookin ppl like pasar malam mai2 beli ayam goreng.
we find ppl that can sell the product too. If they dont want to sell, nvrmind. it's up to u.
at the same time, we work together.
making money with share some story.
also learn to motivate ourself.
not just bisnes, rohani pun sama...
solat jemaah in ofis. surau kat ofis lah.

u r negative ion.
people that fail, always think of failure, fail and fail.
Allah said we must berusaha dan terus berusaha.
istiqamah la bro.
takkan mau blame jer..

10:15 PM  
Blogger shade said...

ntahnyer..aku bangang2 aku pon,xde pengalaman wat biz pon..bole je jd MQ..aku xde pon rase biz ni xle buat...aku rase org yg anti LB ni lg super duper bangang dari aku kot...hehe..jgn mara ek..

4:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

i sokong love lamp berger...

8:44 PM  
Blogger mQ said...

kpd sesiape yg benci sgt2 kt MLM ni,gua x tau la apsl lu org anti sgt kt MLM ni.. gua yg lembab dlm bisnes ni pn leh gak bjaye.. gua rase sape2 yg anti MLM tu kompem bangang gile. org bangang je yg x reti nk bsyukur..org dh bg jln utk mgubah idup x reti2 nk usaha..bodo..mane ade org bukak bisnes lps tu 'tidur'.. cmne nk maju kn bisnes lu org.. dpt sawang ade la.. sori kalo lu org trasa.. lu org jgn dgr la citer2 drp ex MLM tu..diorg tu bile dh gagal mule la nk racun lu org..nk tutp periuk nasi org..ape2 kerja kalo x de usaha smpai bile xkn bjaya..DCHL bkn system pyramid@skim cpt kaya@binary..PAHAM!!

12:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

sila search dari laman Ustaz Zaharuddin .net guys..

semoga pendapatan anda halal.

Tuhan dah cipta undang2 yang adil.

TQ

7:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=222&Itemid=72

7:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam to all...

nie ak shraring ckit pasal MLM nie...ak pon dulu dah selangkah masuk MLM tapi nasib baik sempat tarik balik.
nie nasihat untuk korang aa..sebelum masuk tue kaji dulu pasal syarikat tue..dan yang paling NAWAITU(niat) korang nak join.."seseungguhnya,semua amalan itu bergantung pada niat"

k laa...kalau nak serba sedikt tentang MLM dari sudut SYARIAH boleh usya kat website

"www.zaharuddin.net"
ak bagi 5 bintang kat website nie..

9:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

sume bodo kalau join. mule2 masuk xde nye pk nk jual lampu. mst pk semate2 nak cari org tuk cover blk duit yg dorg invest. fak la kalau kate nak jual brg. brg2 tu sume brg low class tp jual kat harge mahal. tujuan masuk tu adalah baya duit. and cari org. brainwash dat person. and dpt duit. xpaya la nk tipu. sial. korg mmg cari org2 yg mate duitan. dihasut dgn duit. sampai sanggup jual itu ini. loan tuk join korg. bodo. baik jual berger. cari duit care normal.

2:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

those yg sokong sgt ngn LB.. aku nak tanya korang laa masa korang nak ajak/tipu org suh join benda ni.. ada ko kata benda ni semua.. risiko utk kerugiaan besar? ada..?? stakat ko kata xpaksa nk join tp ko asyik dlm diam push suh join
(cm ajak datang ofis.. join party, kenal2 ngn org koya kaya(padahal penipu besar) sampaila dia join..
cess.. taktik busuk!!
ko stakat buat party tiap2 malam(da la kena invest pastu nk g majlis pun kena bayar gak... bodohh)
masa diaorg belum nk join.. ada ko kata risiko n data brapa ramai gagal biz ni n brapa jumlah gagal.. ada x?!! bodoh.. yg ko tau ko sibuk cite yg berjaya.. mmg xdinafikan ada yg berjaya.. tp stakat muka yg sama je tiap2 taun yg berjaya buat apa!!

bila kat sini ko kata ko bangang bleh berjaya(berjaya dalam kebangangan kot) tp bila kat sana ko pun cite org yg berjaya join ni ada dari golongan doktor, lawyer dan macam2 lg.. cesss...


bila org tu da join.. br la depa tau hal sebenar.. baru la diaorg perit.. tp nak wat cmne.. dia da terkena.. so diaorg pun alang2 terkena(cm ko yg bangang la) so ngn bangangnya ko pun nk kenakan org lain.. bodoh..

haiii bayak lagi la kebodohan korg ni... aku pun malas la nk kata pae lg..

if ko rasa ko bahagia ngn kebodohan ni.. yess.. please keep it in u'r brain pocket..


if korang boleh ajak org join korg punya biz then kitaorg pun boleh juga halang org dari join.. so fair n square.. ko buat keja korg so kita wat keja kita.. END

xpyhlah sebab ada blogs ni korg da mengelabah(kata kukuh)
releksla.. blum lg keluar meddia(mesti lg mengiggil)

bodoh...

10:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

Salam..
Keliru aku..bout sume ni..aku bkn anti LB but mybe akan jd or not coz aku sendiri ahli LB..mmg tertarik dgn marketing plannye..everything lah..sharing,tea-up..this is went i was mix around them..after a few month later, i been bz then got no time to do it..when i come back, they said that this company nk renew lesen..so utk masuk trus ke BARON atau COUNT, TAK BOLEH CERITA KAT OFFICE...<<-- aku tertanya
sbab nye formula ni utk cpt dpt untung n cpt jd MQ..Cmne nk kate bisnes ni GOV support klu SYN members sendiri takut nk cerita pasal masuk terus jd BARON or COUNT sedangkan dlm bisnes yg diperkatakan ni mmg digalakkan org terus ke peringkat itu kononnya utk untung yg lebih cepat?
Mengapa takut dgn GOV kalau sistem itu dikatekan HALAL?

Terang2 aku katekan yang mula2 aku masuk dan apabila aku bwk prospek atau org baru upline aku akan sebut "kita bkn nk cerita pasal produk..msti boring nk cerita pasal produk..ssh nk jual produk..cume cari downline je.." <<--makin keliru

kalu dikatakan halal dlm islam, kite jual focus pd penjualan product,LB x mcm tu..
product serba sedikit je diceritakan selebihnya how to make money..ntah la..aku konpius..
tp berat hati aku katekan yg biz ni hampir kepada haram..
klo disebutkan ia ade didlm list JAKIM or ape2 bdn yg menyatakan iye halal, aku pasti masa jakim selidik, SYN melakukan taktik yg same which is dont talk about how be in BARON positon or COUNT position..renungkan..
ni ape yg aku renung..
aku belom kumpul data..
byk lagi nk post,but aku nk balik ni..sok aku post lagi..
ingat..rezeki yg haram, sampai bila2 akan haram..

2:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

aku pk kn blog cmni hnye nk ttp rezeki org je..klu korg xberjaya, sudahla..sape suruh xikut strategi yg diajar..cepat sgt putus asa..korg la yg salah..jgn nk slhkn company tu pulak..company tu just membuka peluang utk jana income je.realitinye yg create blog cmni hnye bertujuan menutup periuk nasi org..lg berdosa besar!!betul kata ustaz tu..tp mcm ustaz tu katala..sebelum kt menyertai suatu MLM tu, wat research dl..cmne dorg nye strategi..ape produknye..yg penting kt tau strategi dorg xmelanggar syariat islam.bukan sistem pyramid dan produk yg sgt berkualiti.kesimpulannye..confirm tak sume perniagaan MLM itu haram..so pikir2la..hentikanla blog yg xberfaedah nie.. huhu

8:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Stedy Global Network dah tukar kompeni dari RZ Corporation to McRen Oceanus Sdn Bhd. so kengkawan berhati2...

9:25 PM  
Blogger hamba ALLAH said...

hah..asl senyap/?td bkn maen ckp halal..kpalehotak kau..

TUHAN...sape boleyh lawan??hurm?
Dia Maha Besar..Maha Mengetahui..Dia dh cipta lame dh undang2...kteorg Islam0 ni mgsa tipu Puak2 Yahudi je..nk jahanamkan Islam..

fuhh..alhamdulillah..Tuhan bg kte ptunjuk..

6:47 AM  
Blogger Unknown said...

aku ada sorang kawan yang memang buat lamb burger ni, dia memang kuat bekerja siang dan malam untuk carik downline. dia ajak aku tapi aku tak nak, sayangnya dia dah meninggal sekarang sebab eksiden. apa yang aku maksudkan kat sini bukan lah lamb burger ni yang menyebabkan dia eksiden, sekadar nak mengingatkan korang, kita boleh mati bila2 masa, duit takkan boleh bawak ke mati.

4:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

mlm bisnes ni HARAM!!!!!

sebab ia perniagaan yang tak jelas dan tak nyata!!!
bukan setakat sesetengah je yang tak jelas...
tapi semua yang aku pnh dgr...sumenye xjelas sgt pasal sumber dan ape yg menyebabkan keuntungan sesebuah syarikat mlm 2...

aku just amik SATU point je r...

dalam islam menunjuk2 kebanggaan diri dan kekayaan diri adalah HARAM dan BERDOSA!!

tapi mlm bisnes ni xhabis-habis nk tunjuk orang2 ngan kekayaan diaorg yg berjaya dlm mlm ni. ditambah ngan gambar2 mereka ngan kereta2 mewah mereka.

dah xde cara lain lagi ke selain nk menunjuk-nunjuk dalam strategi menarik downline?!!!! ha!!!
so.. mlm is haram!!!!!!!!

11:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

mlm bisnes ni HARAM!!!!!

sebab ia perniagaan yang tak jelas dan tak nyata!!!
bukan setakat sesetengah je yang tak jelas...
tapi semua yang aku pnh dgr...sumenye xjelas sgt pasal sumber dan ape yg menyebabkan keuntungan sesebuah syarikat mlm 2...

aku just amik SATU point je r...

dalam islam menunjuk2 kebanggaan diri dan kekayaan diri adalah HARAM dan BERDOSA!!

tapi mlm bisnes ni xhabis-habis nk tunjuk orang2 ngan kekayaan diaorg yg berjaya dlm mlm ni. ditambah ngan gambar2 mereka ngan kereta2 mewah mereka.

dah xde cara lain lagi ke selain nk menunjuk-nunjuk dalam strategi menarik downline?!!!! ha!!!
so.. mlm is haram!!!!!!!!

11:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

tak yah cakap la pasal halal haram.. dah memang terbukti pun haram...dah memang terang-terangan diorang ni menipu..!

4:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

a'kum..aku pun x pasti samada lb ni haram or halal..tapi bagi aku,bisnes ni x bagus cos tujuan die memang nak mengaut untung semata2.harga produk yang sebenarnya boleh di dapati jauh lebih murah,contohnya oil yang dijual hampir rm300 boleh didapati dengan hanya rm60 sahaja d luar negara seperti di US. kenapa produk yang berkos rendah boleh dijual dengn harga yang mahal??tujan nya hanya satu iaitu keuntungan..setiap orang akan terasa traniaya jika membeli produk yang mahal jika mengetahui kos nya jauh lagi murah kecuali jika di janjikan satu sistem untuk mengaut keuntungan hasil penjualan produk yang cekik darah ini.contohnya,jika bukan dengan sistem keuntungan yang dijanjikan,adakah ahli2 SYN ataupun anda yang membaca ingin membeli produk semata2 untk menggunakannya???sesiapapun tidak mahu membeli barang yang mahal dan tidak sesuai dengan kegunannya.sesiapapun yang membeli produk yang sebegitu mahal akan terasa teraniaya.so,adakah kita di benarkan menganiaya sesama kita dalam islam??tapi sayangnya ramai yag tidak peduli akan hakikat ini dan dan terus mempengaruhi lebih ramai orang kerana keuntungan.

Apabila ramai orag yang mempersoalkan sesuatu bines,maksudnya bisnes itu mempunyai kelemahan.selama ni aku x pernah dengar orang mempersoalkan franchise seperti Mcd,tapi LB??(kononnya sistem lb sama dengan mcD).Apabila kita jual berger mcD mungkin kita duduk diam 2000 orang datang nak beli.Tapi lb 2000 orang kita promote semua bfikir nak beli.terpulang la dari kebijaksanaan korang untuk menilai.
Ada banyak negara yang mengharamkan mlm seperti arab saudi kerana mmereka mengatakan bisnes ini haram bagi islam.Australia juga mengharamkan mlm dan sesiapa yang dengan bangganya menyatakan bisnes syn international sampai australia pun ada network,sebenarnya mereka cuma ada office yang sangat kecil untuk menjual stock barang.segala aktiviti berkaitan syn di buat di belakang pihak berkuasa kerana mlm illegal di australia.

And lagi satu hala tuju bisnes ni sebenarnya sangat samar.Sampai bila bisnes ni boleh bertahan.setiap orang yang dah invest kena cari 5 org untuk dapat modal.and lima orang akan cari lagi 25 orang n the system goes on.so bayangkan akhirnya bila dah x de orang yang nak ikut or semua orang dah ikut LB apa akan jadi dengan semua orang d level bawah.
semuanya xkan dapat balik modal.bayangkan macam mana mereka hendak melunaskan hutang,smpai ada yg berenti dari uni,hutang along,hutang rakan.banyak pihak yang akan jadi mangsa.Adakah anda hendak jadi salah seorang daripada mereka yang menyebabkan perkara ini.Memang betul ramai orag miskn jadi kaya,dari bebasikal tukar keeta,tetapi hakikatnya lagi ramai yang bertukar papa daripada kaya.cuba bayang kan,untuk dapat modal perlu 5 orang.so, daripada 6 orang join satu balik modal,5 lagi x dapat.kalau pun dapt balik,akan ada 5 orang baru lagi x dapat.so akhirnya peratusan yang dapat keuntungan daripada 100% orang yang join cuma 1 daripaa setiap 6 orang iaitu lbh kurang 16%. golongan iniyang akan dapat balik modal.yang betul2 jadi kaya drpd 16% lagilah sikit bilagannya.yang selebihnya majorit 80% tidak akan medapat balik modal.So,contoh orang yg ikut 100 000 orang.80 000 orang x kan dapat balik modal.yang akan dapat balik modal dalam 16 000.yang akan betul2 kaya daripada 16 000 mungkin hanya 500 orang(mq,duke).mungkin dalam 5000 orang berpendapatan selesa,manakala selebihnya lbh kurang 10 000 sekadar mendapat modal sahaja.
Yang baik datang daripada Allah yang salah itu datang daripada saya sndiri.

6:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

marketing plan...marketing plan...marketing plan kepala hotak ko..tak abis2..nak kuar dari kpompong kemiskinan la..mcm2 dalil bg..nak yakin kan suh org masukk..oi bdk2 lb..bangang la korang..nak braindwash aku..pegi mampos la korang semua...tunggula bala datang..bkn skang tapi akan datang..accident ker..tunggula bile ade org teraniaya

2:06 AM  
Blogger eizoMaster said...

geng2 yang terperangkap dengan MLM.. saya ingin anda menilai satu konsep perniagaan trading sellback. "SERAMIC BISNESS CLUB" perniagaan trading, bukan MLM dan bukan invesment. tapi perniagaan jual-beli yang sangat sangat menarik dan saya ingin mengajak anda yang gagal/berminat dan ingin belajar konsep sellback. keuntungan sendiri perniagaan dan follow the system dan teknik yang boleh anda nikmati setiap bulan.kita berkongsi perluang yang ada email saya = vel_naga36@yahoo.com.my

6:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

MLM lamp berger mcm hampeh.....ade ke sanggup nak keluarkan RM 33K semata nak beli pewangi-pewangi yang harga sebenar beratus dalam pasaran!

Keluarkan RM33k bayar muka rumah boleh jugak jadi asset.banyak lagi perkara yang boleh kita buat dengan duit banyak tu

10:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

halal???kehidupan seharian korang 2 mcm mana?semua buat benda halal ke?g kat compeny minta tgk surat fatwa dr jabatan agama islam yg dikeluarkan ats produk yg dchl jual...bab marketing dia,,lg bgs dr kilang...kilang lg menindas org melayu....kilang adalah piramid...fikir betul2....bos kilang hanya beli masa korang dgn duit..kenaikan pangkat n gaji mcm mana????xkan selamanya nak mkn gaji saja????lu org lg bengap,nak jatuhkan org melayu,dengki tgk bangsa sendiri maju..DCHL @ SYN x salah,org yg invite korang yg salah sebab x cerita betul2 n jaga korang....SGN pi mampos..dengki n khianat adalah pegangan SGN!!!!!

10:31 AM  
Blogger kaya said...

MLM'er..

helo guyz, korg sumer ada yang blaim MLM dan ada yang sokong SYN jer.. ini comment aku utk dua2 sekali.. MLM tue haram kalu

1. org atas tindas org bawah, maknanya org yg baru masuk kena kejar target utk dapat kelebihan spt org atas

2. harga produk yang terlalu mahal....


so maknanya kat sini, kalo mcm company HPA yg berteraskan produk islam,halal dan murah tak haram lah woi... MLM ni nak bantu pengguna utk menjana income disamping dapat guna produk secara percuma.. sebab tue org yg gagal sebab dia tak kaji company,pelan marketing dan produk nya.. aku dari company yg mengetengahkan produk keperluan tanpa pesaing, murah harga dan produk kami keperluan bukannya produk sampingan mcm kesihatan, kecantikan.. korang selidik betul2 dulu sebelum tuduh MLM haram.. sampai biler kita selalu kuar duit utk Tauke yg makin kaya??? hanya MLM jelah yang buatkan kita mampu jd usahawan sebab modal rendah.. kalo krg nak jadi tauke kedai tp takder 5angka jgn harap lah.. makna korg cuma pengguna jelah..

then nie comment aku kpd SYN... aku rasa memang haram pun pelan marketing korg... cukup2 lah tue.. org yg br masuk terpaksa kejar utk jd MQ dalam masa 3 bulan sebab nak dapatkan profit 1.5%.. bukan ker tue org atas tindas org bwh.. berdosa tau.. then produk mahal giler lak tue...

utk korg yg baru nak mengenali MLM, kaji company, pelan marketing dan potensi produk betul2... nasihat aku kalo nak join jangan pilih SYN... modal banyak sangat dan org bawah terjejas.. kpd budak2 SYN, nie cuma teguran jer lahh... selagi anda boleh pikir dari hukum syarak, inilah masanya... jangan nak suh org lain jer yg kaji pasal MLM padahal awk tue tak kaji pun ttg islam yg benarkan MLM yg halal jika produk ytak terlalu mahal dan org atas tak tindas org bwh..


Join lah company yg halal.. MLM tue sgt2 indah... jumpa lagi.. jumpa anda di angkasa kejayaan!!

11:24 PM  
Blogger kaya said...

helo guyz, korg sumer ada yang blaim MLM dan ada yang sokong SYN jer.. ini comment aku utk dua2 sekali.. MLM tue haram kalu

1. org atas tindas org bawah, maknanya org yg baru masuk kena kejar target utk dapat kelebihan spt org atas

2. harga produk yang terlalu mahal....


so maknanya kat sini, kalo mcm company HPA yg berteraskan produk islam,halal dan murah tak haram lah woi... MLM ni nak bantu pengguna utk menjana income disamping dapat guna produk secara percuma.. sebab tue org yg gagal sebab dia tak kaji company,pelan marketing dan produk nya.. aku dari company yg mengetengahkan produk keperluan tanpa pesaing, murah harga dan produk kami keperluan bukannya produk sampingan mcm kesihatan, kecantikan.. korang selidik betul2 dulu sebelum tuduh MLM haram.. sampai biler kita selalu kuar duit utk Tauke yg makin kaya??? hanya MLM jelah yang buatkan kita mampu jd usahawan sebab modal rendah.. kalo krg nak jadi tauke kedai tp takder 5angka jgn harap lah.. makna korg cuma pengguna jelah..

then nie comment aku kpd SYN... aku rasa memang haram pun pelan marketing korg... cukup2 lah tue.. org yg br masuk terpaksa kejar utk jd MQ dalam masa 3 bulan sebab nak dapatkan profit 1.5%.. bukan ker tue org atas tindas org bwh.. berdosa tau.. then produk mahal giler lak tue...

utk korg yg baru nak mengenali MLM, kaji company, pelan marketing dan potensi produk betul2... nasihat aku kalo nak join jangan pilih SYN... modal banyak sangat dan org bawah terjejas.. kpd budak2 SYN, nie cuma teguran jer lahh... selagi anda boleh pikir dari hukum syarak, inilah masanya... jangan nak suh org lain jer yg kaji pasal MLM padahal awk tue tak kaji pun ttg islam yg benarkan MLM yg halal jika produk ytak terlalu mahal dan org atas tak tindas org bwh..


Join lah company yg halal.. MLM tue sgt2 indah... jumpa lagi.. jumpa anda di angkasa kejayaan!!

11:28 PM  
Blogger Sawor said...

ni...Iassalamualaikum tok sume org islam........

Ramai orang yang mempertikaikan pasal MLM khlas saya nak bagitau kat korang sume lah.Sekarang ni saya telah join satu bisnes networking....iaitu PROGRAM USAHAWAN PINTAR yang mana br saja nak bertapak di Malaysia.
Terdahulu saya dengan rendah hati menyatakan isu ini merupakan isu yang perlu diperbincangkan diperingkat para ulamak yang mempunyai autoriti dalam bidang muamalah Islam.Ini mengelakan dari belakunya kesalahan-kesalahan dalam mengeluarkan fatwa.(mengharamkan yang halal).Disini saya tulis dengan perkataan ulamak haraki kerana bagi saya ulamak-ulamak haraki memutuskan hukum bukan atas dasar kepentingan atau kedudukan jawatan mereka.Kedua,mereka mendapat pendedahan yang luas dengan perkembangan dunia hari ini kerana kesempitan ilmu menyebabkan fatwa menjadi sempit dan jumud.Adapun kenyataan ust Zaharudin merupakan kenyataan umum bagi MLM yang sedia ada dinegara kita dan lebih cenderong memperkatakan tentang skim piramad.Namun bagitu teguranya yang ikhlas sepatutnya diambil secara positif bagi membersihkan peniagaan MLM yang dipandang negatif oleh sebahagian masyarakat .Petikan kata-kata jawatankuasa syariah pada tahun 1997
“Kita tidak boleh mengharamkan sesuatu yang tidak jelas selagi peniagaan itu tidak memberikan kemudaratan pada orang lain”.Salah satu hujah yang dibangkitkan ialah keuntungan pada generasi kedua,ketiga dan seterusnya ,dikatakan mengambil untung atas angin.Ini keyataan yang berbentuk pengiraan metamatik dan tidak berdasarkan realiti peniagaan sebenarnya kerana jika anda menjadi pemimpin kepada generasi anda,anda perlu memperuntukan keewangan yang cukup bagi menjadikan downline anda aktif.Ini menolak pandangan sebahagian orang yang menyatakan bahawa wang bonus itu hasil kerja orang lain dan itu sama sekali tidak benar.Berbeza dengan sistem piramid yang mengaut keuntungan daripada generasi dibawah dan orang diatas akan sentiasa diatas (bonusnya)kerana Dalam PUP(program usahawan pintar) down line boleh mendapat bonus melebihi dari up line mengikut usaha yang di lakukan dalam bisnis ini.
Inilah yang kita sebutkan konsep KEADILAN dalam plan pemasaran PUP dan inilah yang membezakan PUP dan MLM biasa.Teruskan perjuangan bersama PUP untuk merealisasikan impian kita menjadi pengeluar produk halal untuk ummah yang semakin terhimpit.Jangan sampai terjadi situasi ulamak sibuk memperkatakan persoalan halal dan haram daging katak sedangkan gejala murtad menjadi-jadi.Kini kita memiliki produk halal dipasaran dan kita akan pastikan setiap makanan yang masuk kemulut ummah dari sumber yang halal dan bukan yang dihasilkan dari bikinin yahudi terlaknat.

2:22 AM  
Blogger Sawor said...

ni...Iassalamualaikum tok sume org islam........

Ramai orang yang mempertikaikan pasal MLM khlas saya nak bagitau kat korang sume lah.Sekarang ni saya telah join satu bisnes networking....iaitu PROGRAM USAHAWAN PINTAR yang mana br saja nak bertapak di Malaysia.
Terdahulu saya dengan rendah hati menyatakan isu ini merupakan isu yang perlu diperbincangkan diperingkat para ulamak yang mempunyai autoriti dalam bidang muamalah Islam.Ini mengelakan dari belakunya kesalahan-kesalahan dalam mengeluarkan fatwa.(mengharamkan yang halal).Disini saya tulis dengan perkataan ulamak haraki kerana bagi saya ulamak-ulamak haraki memutuskan hukum bukan atas dasar kepentingan atau kedudukan jawatan mereka.Kedua,mereka mendapat pendedahan yang luas dengan perkembangan dunia hari ini kerana kesempitan ilmu menyebabkan fatwa menjadi sempit dan jumud.Adapun kenyataan ust Zaharudin merupakan kenyataan umum bagi MLM yang sedia ada dinegara kita dan lebih cenderong memperkatakan tentang skim piramad.Namun bagitu teguranya yang ikhlas sepatutnya diambil secara positif bagi membersihkan peniagaan MLM yang dipandang negatif oleh sebahagian masyarakat .Petikan kata-kata jawatankuasa syariah pada tahun 1997
“Kita tidak boleh mengharamkan sesuatu yang tidak jelas selagi peniagaan itu tidak memberikan kemudaratan pada orang lain”.Salah satu hujah yang dibangkitkan ialah keuntungan pada generasi kedua,ketiga dan seterusnya ,dikatakan mengambil untung atas angin.Ini keyataan yang berbentuk pengiraan metamatik dan tidak berdasarkan realiti peniagaan sebenarnya kerana jika anda menjadi pemimpin kepada generasi anda,anda perlu memperuntukan keewangan yang cukup bagi menjadikan downline anda aktif.Ini menolak pandangan sebahagian orang yang menyatakan bahawa wang bonus itu hasil kerja orang lain dan itu sama sekali tidak benar.Berbeza dengan sistem piramid yang mengaut keuntungan daripada generasi dibawah dan orang diatas akan sentiasa diatas (bonusnya)kerana Dalam PUP(program usahawan pintar) down line boleh mendapat bonus melebihi dari up line mengikut usaha yang di lakukan dalam bisnis ini.
Inilah yang kita sebutkan konsep KEADILAN dalam plan pemasaran PUP dan inilah yang membezakan PUP dan MLM biasa.Teruskan perjuangan bersama PUP untuk merealisasikan impian kita menjadi pengeluar produk halal untuk ummah yang semakin terhimpit.Jangan sampai terjadi situasi ulamak sibuk memperkatakan persoalan halal dan haram daging katak sedangkan gejala murtad menjadi-jadi.Kini kita memiliki produk halal dipasaran dan kita akan pastikan setiap makanan yang masuk kemulut ummah dari sumber yang halal dan bukan yang dihasilkan dari bikinin yahudi terlaknat.

2:23 AM  
Blogger Sawor said...

assalamualaikum tok sume org islam........

Ramai orang yang mempertikaikan pasal MLM ikhlas saya nak bagitau kat korang sume lah.Sekarang ni saya telah join satu bisnes networking....iaitu PROGRAM USAHAWAN PINTAR yang mana br saja nak bertapak di Malaysia.
Terdahulu saya dengan rendah hati menyatakan isu ini merupakan isu yang perlu diperbincangkan diperingkat para ulamak yang mempunyai autoriti dalam bidang muamalah Islam.Ini mengelakan dari belakunya kesalahan-kesalahan dalam mengeluarkan fatwa.(mengharamkan yang halal).Disini saya tulis dengan perkataan ulamak haraki kerana bagi saya ulamak-ulamak haraki memutuskan hukum bukan atas dasar kepentingan atau kedudukan jawatan mereka.Kedua,mereka mendapat pendedahan yang luas dengan perkembangan dunia hari ini kerana kesempitan ilmu menyebabkan fatwa menjadi sempit dan jumud.Adapun kenyataan ust Zaharudin merupakan kenyataan umum bagi MLM yang sedia ada dinegara kita dan lebih cenderong memperkatakan tentang skim piramad.Namun bagitu teguranya yang ikhlas sepatutnya diambil secara positif bagi membersihkan peniagaan MLM yang dipandang negatif oleh sebahagian masyarakat .Petikan kata-kata jawatankuasa syariah pada tahun 1997
“Kita tidak boleh mengharamkan sesuatu yang tidak jelas selagi peniagaan itu tidak memberikan kemudaratan pada orang lain”.Salah satu hujah yang dibangkitkan ialah keuntungan pada generasi kedua,ketiga dan seterusnya ,dikatakan mengambil untung atas angin.Ini keyataan yang berbentuk pengiraan metamatik dan tidak berdasarkan realiti peniagaan sebenarnya kerana jika anda menjadi pemimpin kepada generasi anda,anda perlu memperuntukan keewangan yang cukup bagi menjadikan downline anda aktif.Ini menolak pandangan sebahagian orang yang menyatakan bahawa wang bonus itu hasil kerja orang lain dan itu sama sekali tidak benar.Berbeza dengan sistem piramid yang mengaut keuntungan daripada generasi dibawah dan orang diatas akan sentiasa diatas (bonusnya)kerana Dalam PUP(program usahawan pintar) down line boleh mendapat bonus melebihi dari up line mengikut usaha yang di lakukan dalam bisnis ini.
Inilah yang kita sebutkan konsep KEADILAN dalam plan pemasaran PUP dan inilah yang membezakan PUP dan MLM biasa.Teruskan perjuangan bersama PUP untuk merealisasikan impian kita menjadi pengeluar produk halal untuk ummah yang semakin terhimpit.Jangan sampai terjadi situasi ulamak sibuk memperkatakan persoalan halal dan haram daging katak sedangkan gejala murtad menjadi-jadi.Kini kita memiliki produk halal dipasaran dan kita akan pastikan setiap makanan yang masuk kemulut ummah dari sumber yang halal dan bukan yang dihasilkan dari bikinin yahudi terlaknat.

2:26 AM  
Blogger Sawor said...

assalamualaikum tok sume org islam........

Ramai orang yang mempertikaikan pasal MLM ikhlas saya nak bagitau kat korang sume lah.Sekarang ni saya telah join satu bisnes networking....iaitu PROGRAM USAHAWAN PINTAR yang mana br saja nak bertapak di Malaysia.
Terdahulu saya dengan rendah hati menyatakan isu ini merupakan isu yang perlu diperbincangkan diperingkat para ulamak yang mempunyai autoriti dalam bidang muamalah Islam.Ini mengelakan dari belakunya kesalahan-kesalahan dalam mengeluarkan fatwa.(mengharamkan yang halal).Disini saya tulis dengan perkataan ulamak haraki kerana bagi saya ulamak-ulamak haraki memutuskan hukum bukan atas dasar kepentingan atau kedudukan jawatan mereka.Kedua,mereka mendapat pendedahan yang luas dengan perkembangan dunia hari ini kerana kesempitan ilmu menyebabkan fatwa menjadi sempit dan jumud.Adapun kenyataan ust Zaharudin merupakan kenyataan umum bagi MLM yang sedia ada dinegara kita dan lebih cenderong memperkatakan tentang skim piramad.Namun bagitu teguranya yang ikhlas sepatutnya diambil secara positif bagi membersihkan peniagaan MLM yang dipandang negatif oleh sebahagian masyarakat .Petikan kata-kata jawatankuasa syariah pada tahun 1997
“Kita tidak boleh mengharamkan sesuatu yang tidak jelas selagi peniagaan itu tidak memberikan kemudaratan pada orang lain”.Salah satu hujah yang dibangkitkan ialah keuntungan pada generasi kedua,ketiga dan seterusnya ,dikatakan mengambil untung atas angin.Ini keyataan yang berbentuk pengiraan metamatik dan tidak berdasarkan realiti peniagaan sebenarnya kerana jika anda menjadi pemimpin kepada generasi anda,anda perlu memperuntukan keewangan yang cukup bagi menjadikan downline anda aktif.Ini menolak pandangan sebahagian orang yang menyatakan bahawa wang bonus itu hasil kerja orang lain dan itu sama sekali tidak benar.Berbeza dengan sistem piramid yang mengaut keuntungan daripada generasi dibawah dan orang diatas akan sentiasa diatas (bonusnya)kerana Dalam PUP(program usahawan pintar) down line boleh mendapat bonus melebihi dari up line mengikut usaha yang di lakukan dalam bisnis ini.
Inilah yang kita sebutkan konsep KEADILAN dalam plan pemasaran PUP dan inilah yang membezakan PUP dan MLM biasa.Teruskan perjuangan bersama PUP untuk merealisasikan impian kita menjadi pengeluar produk halal untuk ummah yang semakin terhimpit.Jangan sampai terjadi situasi ulamak sibuk memperkatakan persoalan halal dan haram daging katak sedangkan gejala murtad menjadi-jadi.Kini kita memiliki produk halal dipasaran dan kita akan pastikan setiap makanan yang masuk kemulut ummah dari sumber yang halal dan bukan yang dihasilkan dari bikinin yahudi terlaknat.

2:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

haram sbb bende yg korang jual tu sebenarnya ade isopropyl alcohol.same mcm ape yg ade dlm sesetengah arak.dlm kate lain korang jual arak.kalu korang gune bende ni kire korang dah gune arak(bau).arak adalah haram disisii islam.dan arak sgt mudah terbakar..kalu tertumpat x ke susah.lg2 kalu ade api yg berdkatan


xcaye bkk ni http://www.heroeslampeberger.com/lamps/default.asp

8:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

assalamualaikum ...
MLM is halal , saye dh tanye ustaz saye ,mule2 mmg die kate haram,lepas dngr penerangan tentang MLM ni baru die faham ,mmg MLM sah disisi islam ,MLM ni x prnh menindas orang bahkan membantuorg memperolehi keuntungan ,dalam surat khabar sendiri kluar yg mengatakan MLM ni halal ,yg kasitau MLM ni halal bukan sape sape seorang ustaz jugak,yg org dok kate haram tu sebab diorang x faham konsep MLM ni sebenarnya ,bagi yg x berjaya dlm MLM ni sebab diorg tu Xbuat keje yg MLM suruh , kan die suruh cari orang join MLM , lepas cari orang baru kite dpat komisyen ,namun komisen yg diperolehi tu bukan berenti setakat tuje , bile org bwh kite dpt cari untuk org msuk bwh die ,kite masih lagi dapat komisen bahkan org bwh kite yg dapat cari orang tdi tu pon dapat komisen jugak,oleh itu cube cerite ape lagi yg menyebabkan MLM ni haram dalam islam , untuk mengukuhkan lagi hujah ini...cehhh macam berpidato la pulak.... barang yg dijual oleh luxor tu bukan barang luar negara tetapi merupakan barangan tempatan yang dijual kepada pengguna tanpa melalui org tengah ...berkualiti pulak tu ...oleh itu saye tutup hujah saye dengan wabillahitaufik walhidayah wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..akhir kate majulah lawak untuk negara

2:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

MELAYU OH MELAYU...
MELAYU OH MELAYU...
BIA LA...APE YG DORG NK BUAT...DIE ORG ADE HAK INDIVIDU...NK CUBE TRY NASIB...MUNGKIN BNYAK KAT LUA CMPNY MLM LAIN...YG PENAH JAHANAM KAN IDOP KORG...TP!...JGN KO NK CKP YG PLAN DORG SAME...LB..DA LAME DA BTAPAK KAT MALAYSIA NIE..NAPE X TUTUP2??NAPE X LINGKUP2??NAPE X KENE BAKAR NGAN ORG2 YANG DA KECEWA DNGAN BIZNES NIE??(KECEWA KE??BKAN KCEWA...X DER USAHA..BENDA NIE SIMPLE JE..X KAN X LEH WAT..)X TAU APE...RELAX SUDAH MAT..:)KNAPE ADE ORG JOIN..KALAU BENDA NIE BODOH???KNAPE DORG USAHA???SBB DORG PILIH JALAN NIE..SO??BIA LA...REZEKI KAT MANA2 ADE...JANGAN SAKIT ATI K..BIA JE...NIE SUME..ANTARA INDIVIDU...DAN TUHAN MEREKA...HIDUP KAT DUNIA MAT...MANE ADE SENANG..PEGI LA KEJE KILANG 10 TAUN...MANE TAU LEH JADI MANAGER..HEHEHEE..BIA LA APE ORG NK KATE...KITE..WAT HAL KITE...X SUME MLM SEBANGSAT YANG DI SANGKAKAN..:) THANKS..

11:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam,
aku ni bodo internet,x reti nk register nama,so aku bg nama kat sini la..fahmi.

bincang tentang DCHL ni,pertama aku amik komen dari angelina la.yg itu aku x perlu kupas lagi.ape yg die ckp tu untuk semua fikir la.

kedua,bacalah tentang hukum 'dua akad dalam satu' dalam islam.apa hukumnya.aku x mau bagi hukum sebab aku rase lebih elok kalau dibincangkan.seperti ada satu komentar dlm ruangan ini bertulis "sume bodo kalau join. mule2 masuk xde nye pk nk jual lampu. mst pk semate2 nak cari org tuk cover blk duit yg dorg invest."yang ini la yg menjadikan DCHL ni x beretika dan immoral.bab halal haram aku xmau kacau,bukan kerja aku.tp aku rase org bole phm ape yg aku nk cakap.inilah die 'dua akad dalam satu'.

ketiga,hal berlagak sombong dgn kekayaan.yang ini aku dah rasa sendiri dari org DCHL.mmg biasanya bisnes MLM mcm tu lah.x perlu nak penjelasan lebih,BMW la ape la,retire awal la.yg ini dari segi agama,aku rase x beretika juga.menjaja kemewahan termasuk dlm sifat2 riak.

keempat,kepada kabu kira kura,komentar anda tidak membina sebaliknya hanya menekankan 'balik dan kaji'.mungkin anda nak kongsi bersama hasil kajian anda?sewaktu saya bersama dgn kenalan DCHL saya,mcm itu juga dorg cakap.tp hape habuk pun xde penerangan juga.

kelima,kawan saya yg mengusulkan DCHL ni secara jelas berkata 'kami tak buat hard selling',maksudnya x jual produk secara fizikal, dan dia juga berkata "tengok,khadijah mana ada bawa produk pegi mane2".ini adalah jelas dari bibir beliau.jadi dimana penjualan brg berlaku?mana kedainya?siapa pembelinya?berapa harganya?

keenam,saya sangsi dgn harga2 barangan lampe berger,estebel etc.saya rasa harga yg dijual terlalu overprice.dan benar ia menindas org bawah.ini terbukti dari corak diskaun yang diberi berbeza2 dari org bawahan (Franchise,Baron) dan kepada org atas(Count n MQ).bezanya hampir 30% keatas barangan yang sama.kalau anda,puas hati tak kalau beli brg yg sama,tp diskaun beza2 ikut pangkat?dan 1 lg persoalan,apakah harga sebenar barangan ini,diskaun maksimum yg diberi hampir mencecah 45%,itu sampai MQ je,DUKE?Arch DUKE?berape lg diskaunnye?takkan la DCHL bg diskaun smpi rugi kampeni?logikkan?org meniaga kain pasar malam phm la mende ni.ini adalah matematik mudah.

ketujuh,saya kurang senang dgn ahli DCHL yg berkiblatkan ustaz.mari bincang dr segi ilmiah,etika dan moral.beginilah, saya beri 2 website www.mlmwatch.org dan www.mlm-thetruth.com. ini adalah kajian belasan tahun oleh org bijak pandai tentang MLM.nama DCHL pon ada dlm tu.

ada banyak lg point yg boleh sy highlite kan.tp cuku disini dahulu.akhir kata,islam menggalakkan perbincangan bagi mencari penyelesaian.tak perlulah memaki hamun dan marah.salam.

8:41 PM  
Blogger Marquis said...

SELAMAT MALAM.... KEPADA SESIAPA YANG SUKA ATAU XSUKA UNTUK JOIN SEMUANYA ATAS NIAT MASING2...
KALAU DAH KAYA..ORG XBERJAYA PUN ORG MENGATA, ORG YNG BERJAYA PUN ORG MENGATA... TETAPI KEBANYAKKAN ORG YANG MENGATA ADALAH ORG YANG KURAG BERJAYA MALAH LEBIH 90% ORG YNG MENGATA ADALAH ORG YANG MALAS, PEMALAS, ASYIK NAK MENGATA DAN CONDEM ORG XABIS... PERNAH LIHAT ORG YNG BERJAYA CONDEM ORG???? XDALAH BEB... DIORNG NIE JENIS MINDA TERBUKA... TAPI KITA DOK MENGATA XABIS... KALAU MACAM NIE JANGAN KATA NAK BELI KERETA... BELI MOTO PUN HUTANG DAH BANGGA... TAPI DOK HUTANG JUGAK... BISNES NIE SAMA NGAN BISNES LAIN... ATAS DIRI... SEMUA BERGANTUNG PADA INDIVIDU MASING2... YANG MISKIN PUN DOK RIAK, BERLAGAK, SOMBONG, CAM BAGUS... DAH LA TU XBERJAYA PUN..... LAIN KALI NAK MENGATA PIKIR DALAM DIRI KITA NIE.... CUKUPKAH KITA UNTUK BERJAYA DAN SENANGKAN FAMILY... ATAU KITA STILL MINTA KAT FAMILY DUIT UNTUK BELI ROKOK....... TEPUK DADA TANYA SELERA, TAMPAR DAHI BARU NAK SEDAR, KENA TERAJANG BARU MENYESAL, XDA DUIT MINTA KAT ORANG.... SAPA YANG RUGI... ORG YANG CONDEM BISNES NIE... MATA SAJA CANTIK... PERANGAI KEJI, HATI BUSUK, LIMPA BASI, GINJAL ROSAK, JANTUNG BERLUBANG EBAB XHIDU LAMB BERGER... XDA DUIT PEGI HOSP GOMENT, XSEMPAT BERATUR DAH MATI... KALAU ADA DUIT SENANG... MAUK HOSP SWASTA... RM10K PUNBOLEH BAYAR... SEBAB ADA DUIT/....
INAT PESANAN DUIT XPENTING.... TAPI SEGALANYA MEMERLUKAN DUIT... SO FIKIR2KAN DAN SELAMAT BERAMAL...
DARI MARQUIS AMIN DAN FAIZ...(INSYALLAH HUJUNG BULAN NIE? ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT MALAM...

7:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

SELAMAT MALAM.... KEPADA SESIAPA YANG SUKA ATAU XSUKA UNTUK JOIN SEMUANYA ATAS NIAT MASING2...
KALAU DAH KAYA..ORG XBERJAYA PUN ORG MENGATA, ORG YNG BERJAYA PUN ORG MENGATA... TETAPI KEBANYAKKAN ORG YANG MENGATA ADALAH ORG YANG KURAG BERJAYA MALAH LEBIH 90% ORG YNG MENGATA ADALAH ORG YANG MALAS, PEMALAS, ASYIK NAK MENGATA DAN CONDEM ORG XABIS... PERNAH LIHAT ORG YNG BERJAYA CONDEM ORG???? XDALAH BEB... DIORNG NIE JENIS MINDA TERBUKA... TAPI KITA DOK MENGATA XABIS... KALAU MACAM NIE JANGAN KATA NAK BELI KERETA... BELI MOTO PUN HUTANG DAH BANGGA... TAPI DOK HUTANG JUGAK... BISNES NIE SAMA NGAN BISNES LAIN... ATAS DIRI... SEMUA BERGANTUNG PADA INDIVIDU MASING2... YANG MISKIN PUN DOK RIAK, BERLAGAK, SOMBONG, CAM BAGUS... DAH LA TU XBERJAYA PUN..... LAIN KALI NAK MENGATA PIKIR DALAM DIRI KITA NIE.... CUKUPKAH KITA UNTUK BERJAYA DAN SENANGKAN FAMILY... ATAU KITA STILL MINTA KAT FAMILY DUIT UNTUK BELI ROKOK....... TEPUK DADA TANYA SELERA, TAMPAR DAHI BARU NAK SEDAR, KENA TERAJANG BARU MENYESAL, XDA DUIT MINTA KAT ORANG.... SAPA YANG RUGI... ORG YANG CONDEM BISNES NIE... MATA SAJA CANTIK... PERANGAI KEJI, HATI BUSUK, LIMPA BASI, GINJAL ROSAK, JANTUNG BERLUBANG EBAB XHIDU LAMB BERGER... XDA DUIT PEGI HOSP GOMENT, XSEMPAT BERATUR DAH MATI... KALAU ADA DUIT SENANG... MAUK HOSP SWASTA... RM10K PUNBOLEH BAYAR... SEBAB ADA DUIT/....
INAT PESANAN DUIT XPENTING.... TAPI SEGALANYA MEMERLUKAN DUIT... SO FIKIR2KAN DAN SELAMAT BERAMAL...
DARI MARQUIS AMIN DAN FAIZ...(INSYALLAH HUJUNG BULAN NIE? ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT MALAM...

7:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nabi s.a.w. bersabda; "Seseorang peniaga yang jujur dan amanah akan bersama para Nabi, as-Siddiqien dan para syuhadak" (Riwayat at-Tirmizi dari Abi sa'id r.a.)

Allah berfirman; "Kecelakaan besar bagi orang-orang yang curang(dalam timbangan dan sukatan). Iaitu mereka yang apabila menerima sukatan dari orang lain mereka mengambilnya dengan cukup. Dan(sebaliknya) apabila mereka menyukat atau menimbang untuk orang lain, mereka kurangi" (surah al-Muthaffifin; ayat 1-3)

Perniagan yg berteraskan MLM merupakan satu bentuk muamalat semasa yg semakin berkembang,namun sebagai Muslim sejati kita harus melihat ianya mesti tertakluk di bawah prinsip2 perniagaan yg terdapat di dalam Syariat islam, merujuk kepada Ulamak khusus demi memastikan MLM yg kita sertai ini menepati kehendak Syarak. Sekuarang2nya ada lebih 10 panel syariah dibentuk utk mengkaji dan memantau selruh perjalanan syarikat terbabit khususnya yg membaitkan status produk dan perjalanan urusniaga dalam skop hukum2 Syariah Islam termasuk MLM.

Jalanilah kajian secara ilmiah contohnya berdasar tajuk2 khusus yg berkaitan dgn MLM seperti
a) " Kaedah Syarak Dalam Penetapan harga Produk.Tinjauan terhadap produk DCHL"
b) "Konsep al-J'alah Dalam Fiqh Islam;Penerapannya Dalam kaedah Pemberian Bonus MLM DCHL"
c) "Akad Perniagaan/ Jual-Beli mengikut Fiqh Islam; Tinjauan Dalam Perjalanan MLM DCHL
d) "Kaedah Syarak Dalam Pemasaran Produk; Penerapan Dalam Uruis-Niaga MLM DCHL.
e) "Kod Etika Peniaga Muslim; Penerapan kepada Pengedar2 DCHL.

Hukum urusniaga asalnya adalah harus selagi tidak terdapat sebaranng unsur yang menyalahi Syarak. Ini merujuk kepada prinsip yg disepakati ulama; "Hukum asal bagi segala mu 'amalah di dalam Islam adalah harus sehinggalah ada dalil menunjukkan kepada pengharamannya"

Berapa orangkah Panel syariah dalam DCHL...?

P/S: "Hindarilah melakukan perniagaan yang mengeksplotasi orang dengan memperalatkan orang lain secara profesional...!"

9:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

weh dah2..
there r not shortcut 2 success..
igt nk dpt duit byk ja..
hlal hram xtaw..
hnya cma dkaburi angka duit yg nyk ja..
ish3..mnusia zman skank..
cba bjaq btoi2 then cari kja elok2..
ha kt si2 p0n ampa bleh wt duit..
bkn cara cmni..
bgun la whai suma..
xyah dok kjar kesenangan dunia ja..

6:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

kepada sesape yg bercakap...ble x carik ilmu dulu n wat research tul2. jgn pakai ckap..wat research dr segi pro n cons.kalau nak condemn sumthing, pahamkan sampai abez bende tu dulu, then kalau dah khatam br ckap. org yg condemn dchl ni kebanyakannye marketing plan pun x paham, hukum islam pun x jelas, and just wat general view. mcd, kfc dan berjuta kedai yg len cbuk bukak banyak francais x de lak korg condemn, dchl wat francais, husyoooooo, x paham pe, x paham camne wat duit dah pakai ckap. listen here, im just student of um. i do some reserch based on book, theory, n my lecturer knowledge n experience. at least i understand something...than all of u who are nonsence...

4:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

hye.. sy x amek p0rt ttg Tempe Berger nii.. n x mahu amek tau lgs0ng ttg menatang jadah nii.. sy cm nk cite pgalaman sy.. ttg suami sy yg sblm nii lgs0ng x amek dulik hal2 bkaitan MLM nii.. tp ntah mcne ada setan yahudi yg da g0s0k dia shgg dia bule tjebak sme dlm Tempe Berger ni.. mula2 ajk suami sy pgi 0fiz Keparat Tempe Berger.. wahhh, mcm bag0z sgt la pjbt dia tu.. ala2 bursa saham kun0n nye.. lps tu mula ayat suami sy,, cite yg gah2.. pelik nye yg kuar cite sume hal yg bkaitan da mampu pakai camry la,, alphard laa,, dlm ms 7 bulan.. yg jat0h tlungk0p dlm ms 2,3 bln tu xde pulak di jaja citenye.. sengal bet0l..pdhal kal0 nk di ik0tkan suami sy x perlu j0in Tempe Berger p0n dia da mampu pki Camry kal0 nak.. cm sblm dtg nye si setan yahudi tu khidupan kit0rang ank beranak selesa dgn apa yg ada.. x j0in MLM p0n kit0rg mampu pakai Vi0s s0rg sbijik.. kmudian kt tiada pksaan nk j0in atau x.. tp ari2 xkira wktu asek calling2 tny bl nk summit f0rm n dep0sit.. sjk tu suami sy mcm lintang pukang kuar m0dal nk j0in same dgn harapan dpt jd mcm kwn dia yg setan yahudi tu.. sy kt pd kwn suami sy tu,, kal0 awk tu da kaya sgt knp awk msh kje jadi kuli jgk di jbtn awk??? dia jwb j0in TEmpe Berger ni adalah tuk side inc0me.. sy kt kal0 pndptn MLm awk tu da mlbihi gaji yg jbtn awk byr knp awk msh nk kekal keje lg.. d0k je la mgadap MLM awk tuu.. sekarang ni,, sy mgand0ng 7 bulan.. dan ketika sy sarat bwk per0t zuriat suami sy,, sy x dpt phatian dr suami yg dulu mnatang sy bgai myk yg penuh.. sy dtinggalkan sendirian krn dia sib0k mgejar benda yg bel0m nyata.. bygkan,, 6am da keluar bkerja,, 4ptg balek rumah dan ter0s bsiap ke 0fiz Tempe Berger ada meeting.. balek rumah jam 1 atau 2 pagi.. sy jg se0rg yg bkerja.. utk temp0h itu sy lgs0ng x bjmpa dgn suami sy.. kami da x bk0munikasi lg.. hny telef0n je yg jd phubung kami... itup0n tjadi dlm keaadaan yg x puas ati.. sy x dpt bygkan sekiranya 1 ari nti sy melahirkan zuriat kami dlm keaadaan se0rg diri tnp suami di sisi.. kesimpulan nya di sini TEmpe Berger tlh mjauhkan hbgn kami suAMI isteri.. tiada lg kemesraan yg sy rs spt waktu dulu.. belaian dia swaktu prgkat awal sy mgand0ng.. sume nye da hilang.. yg nyatanya duit, masa dia tbazer bgitu sj tnp sy lihat hasil nye.. mgkin suami sy tg0l0ng dlm kumpulan2 0rg yg x berjaya k0t..

6:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

masa tgh untung mmg la marah org yg menegur..tp klu jd apa2 akan dtg...jd cam member aku lari tingggal anak bini takut org downline carik...takut kena pukul..takut kena bunuh..ye la..downline semua rugi...dia jer yg untung...kisah benar ni beb..aku sian kat anak2 dia...dulu bapak diorg nampak kemewahan yg hanya sementara...bila nasihat melenting ckp semua org len dengki la..bodo la..xnk tgk org melayu kaya..tp sbnrnyer kami xnak korang susah kemudian hari..tp terpulang la..tepuk dada tya selera...aku sanggup biar ikut jln jauh dari jln shortcut..klu shortcut kena terjun gaum buat apa..bg aku tiada kekayaan mudah yg kekal..

1:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

aku just nak ckp sikit jek psl korg yg sgt bodoh untuk paham ape itu DCHL..korang memg bodoh..makan gaji duk bayar hutang jek la..hutang sane sini, saving takde..hidup tak mewah..cakap nak berlagak dengan tak sedar diri..pastuh senang2 jek nak kongdem bisnes org..kalau ko bukak kedai makan pon, mesti ko tutup punye kalau dah mindset ko mcm nih..tolol nak mampus..ko taknak join, ko punye hal la..aku dpt payslip tak mcm korg..setakat 1k-5k..ko nak kongdem bisnes org buat ape..aku dah dapat ape yg aku nak..mcm korang nih patot malu, umur yang lagik mude dr korang dah kaye raye..bukan koya kaya yang korang maksud kan..aku rs cam jijik dengar ape yg korg mangarut kat blog nih..korg patot malu pd diri sendiri..ape yg aku nak nasihatkan, jgn jg tepi kain org..korg pegi lah makan gaji..memg banyak company memerlukan pekerja yang tolol mcm korg nih..END.

1:44 AM  
Anonymous sape-sape ntah said...

cuba tgk web site ni...
www.hpa.com.my

9:09 AM  
Anonymous apa kes said...

http://hpa.com.my/08/mlm.htm

baca lah... klu ilmu MLM korg da melambung smpai syurga....

9:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

kawan aku kat headquater nak suruh aku jdi gerentor dia.. nak wat loan konon... hampir terkeluar tali pusat perut aku bila die kate nak loan rm10k.. aku tau dia tu join LEMBU BuRGER tu, x spaipun 4 bulan lgi.. aku tngok lain mcm je.. punyalah kalut.. yarabbbi... tuhan je yg tau. akupun kompius smada di nak wat loan tu nak baya ah long ke atau nak tambah koleksi LB dia tu.. ada tak sesiapa disini bole kasi tau dia nak pe ngan duit rm10k tu..? nnti aku nak kasi brainwash kepala otak dia spai bekilat..

11:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

weii kalu korang mana yang rasa ragu ragu pasal ni.. baik korang gi cek ngan bank negara.. tengok cam Asia Ceramic Marketing.. dah ke sita... 2 minggu lepas kena sita sebab ade unsur penipuan dalam perniagaan.. itu yang kita tidak mahu.. tapi kalu bank negara kata ok.. ape lagi korang pikir sendiri arr..

1:45 AM  
Anonymous Anonymous said...

HATI BUSUK, LIMPA BASI, GINJAL ROSAK, JANTUNG BERLUBANG EBAB XHIDU LAMB BERGER... XDA DUIT PEGI HOSP GOMENT, XSEMPAT BERATUR DAH MATI... KALAU ADA DUIT SENANG... MAUK HOSP SWASTA... RM10K PUNBOLEH BAYAR... SEBAB ADA DUIT/....
INAT PESANAN DUIT XPENTING.... TAPI SEGALANYA MEMERLUKAN DUIT... SO FIKIR2KAN DAN SELAMAT BERAMAL...
DARI MARQUIS AMIN DAN FAIZ...(INSYALLAH HUJUNG BULAN NIE? ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT MALAM...


Salam....Aku nak komen sikit

10k? sakit?

Org sekarang dah bijakla bodoh!!!

Dah Ada insurance....Siap ada takaful lagi limit 1,500,000.00...Masuk wad ada coverage...org sekarang dah pandai x pyh masuk lamb berger pun x pe...ada insurance coverage...masuk hospital swasta x de halla...siap kluar dapat elaun wad,elaun pembedahan...huhuhuhu...ko pun lamb berger jgn nak bangga sgt income bnyk...fikirla sikit beli kereta bmw hutang bkn main...pastu bangga riak...nak mampus...buat nye ko mati tiba2 apa ko nak tanggung dgn hutang2 ko...ko pas la dkt warisko ye...mcm sial...kalo downline korg mati sebelum dpt cover hutang or balik modal...mcm mana? jual la kepada bana berger tu....huhuhuhu...jgn bangga sgt...org sekarang dah ada kemudahan...padan muka korg!!!

12:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

bisnes yg bagus tidak akan dikutuk..so? SYN or LB?

entah la...

5:09 PM  
Blogger wateva said...

hahaha...nak tergelak aku bace sume komen2 korang ni..xsangke ade segelintir korang ni yang berfikiran sempit gile.MLM halal k.yang xhalal 2 ade segelintir orang yang xbertanggungjawab wat cam2.jangan nak memburukkan periuk nasi orang len.ko nak orang melayu bangkit, tapi bile ramai orang melayu nak berjaye ade je yang kowang xpuas ati ek.pelik..kalau nak hentam orang, pastikan ilmu 2 penuh didade dulu.jangan main hembus je.bukak la minda 2 cket.jadi la orang yg positive.korang ni penakut!!orang yg berjaya sanggup dan berani tanggung risiko.bukan dengar dari mulut orang yang gagal.kalau nak berjaya,dengar la dari mulut orang yg bjaye.kalau xabez2 pk masalah,tu haa..Bill Gates,org terkaye kat dunie ad 5000 masalah sblum bjaye.skali kegagalan bkn bermakne gagal sampai bile2.da la wey...jgn la negative sgt.org yg berjaye 2 bkn riak or sgale mak nenek ag r yg korang ckp 2..die cume nak bukak mate korang supaye ikut jejak langkah dowg.xkan la nak bawak korang dengan tunjuk gambar kete kancil kn..pk2 la cndyi k..tiap orang ade diamond dlm diri masing2.bergantung korang nak sinarkan diamond 2 camne..malap ataupun cerah.JANGAN BANYAK CAKAP,JANGAN BANYAK FIKIR..ACTION R WEY!!

2:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

kalo semua anti bisnes MLM kenapa skrg ni korang lihat benda mcm nie smakin byk dan kalo korang tak na join ramai lagi org luar sana yg join. Kalo korang tak join sekarang org lain dah pun join. Takde paksaan woi...Dan u org pun dah lihat ramai yg dah bjaya dan ramai yag lingkup(ini takde usaha dan kerjasama antara pasukan).

Semua terpulang kepada usaha dan juga kerjasama kumpulan. I tak nafi maybe ada certain org nie smp melabur berpuluh2 ribu tp hasil takde( tau kenapa..sbb dia ingat duit masuk je tanpa usaha asalkan diaorg dah melabur)

I sendiri pernah gi talk diorg nie di Centre...kalo nie haram kenapa dalam tu kebanyakan nya Pegawai kerajaan(daripada cleaner, polis, jururawat dsb,pesara kerajaan,dan juga org kampung.. U org bukan nya kena paksa pun na join ...e2 terpulang.

maybe korang yang ckp mcm2 tu cuma dgr ckp org luar, kenapa tak u sendiri datang dan dengar.. Bukti?? ada bukti tak diorg berjaya.. Ye... ada.. kebanyakan mereka dah terbukti kebenarannya. (ada kereta cantik, rumah besar, dan duit untuk melancong, beli apa je kehendak diorg)

Anyway yg berjaya ikut apa MLM tahniah bukti kan kpd org lain bukan semua MLM nie penipu dan bg mereka yg pandai mengkritik aje takpela..korang belum nampak sebenarnya.. (BUKA MATA DAN HATI ANDA)

Anyway yg penting dalam MLM nie kerjasama dalam pasukan dan juga usaha ... carilah org yg benar2 boleh membantu. Takkan selamanya anda na hidup anda setakat itu aje..

4:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

MLM is magic. Literally magic. U can deceive people easily. So who wants the power of magic? You answer yourself.

2:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

Semlm member aku ajak aku dtg kt oldtown coffe di ipoh pasal benda ni..friends club katenye.. lbh kurang dlm 40 menet aku kena ‘brainwash’.. tapi aku buat bo*oh jer..
aku dtg pon pasal membe aku beria nk jak aku sejak 5bulan yg lepas..ari-2 tepon aku…boring tul.

aku tnye soalan-2 bo*oh.. mcm..
aku x der modal..korang sponser ler aku....pasal korang dh kaye.. nnt kalo aku dh jd mcm korang aku bayo ler balik.. tolong menolong amalan yg mulia..kekekke

diaorg asik citer pasal keta-2 mewah..dapat duit ribu-2.. tapi aku dh tau dari awal.. itu semua nak racun aku jer.. ingat nak cepat kaye ni senang ke..yob
kena ada modal bnyk baru bleh..kekekek

yg aku hairan tu.. bab product langsung diaorg xcerita.. itu yg pelik tu..nk ajak org join pon agak-2 la..mengong tul. setitik ayo pon aku x dapt mlm tu.. bila sembang perghhh.. fairlady la.. bm laa…merc la.. lanco..
teh ‘o’ secawan pon lu org susah nk belanje.. sembang kenchang la yob…ptuihh.

keesokan hari (hari ni) aku search internet…jumpe website ni.. bnyk info yg aku tau pasal friends club ni.. sama jer.MLM nye..

lampe berger..SYN…friends club = poyo

korang jgn terjerat dgn video clip diaorg yg memaparkan keta-2 mewah tu.. ingat senang ke ..zaman sekarang ni, org nak masuk toilet pon ke charge 20sen..nikan pulak nk dpt keta mewah…

lu pikir lah sendiri bro.

11:37 PM  
Anonymous meow said...

LB tipu..aku kenal membe2 aku yg penah masuk LB, awalnye kaye,akhirnye menderita..hutang berterabor..bergaye bagai nak rak,sombong mcm hidup berjaya sgt, last2 sampah je lebih..aku ade ramai bukti2..bkn takat org bwh,aku kenal count,marquis, ntah ape jadah lagi tah..tp,last2 anda berhutang sebanyak 40K..so,xpayah bukti,pergi cari org2 yang penah masuk LB tu,tgk dorg kate ape..yg suke sgt mlm tu,yg tak cukup umo tu, tolong aa pk, korg jual burger Ramly Burger lagi bagus..

10:07 PM  
Anonymous meow said...

... KALAU ADA DUIT SENANG... MAUK HOSP SWASTA... RM10K PUNBOLEH BAYAR... SEBAB ADA DUIT/....

DARI MARQUIS AMIN DAN FAIZ

ape jadah???????

kalu org bijak die xbayar,die pakai insuran medical card je,kompeni bayar..

10:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

salamzzz...

bukan semua mlm haram...kena selidik syarikat & plan dia dulu nk tau halal ka haram..sbb ada mlm yg halal siap duduk kat BSKL kaunter syariah lagi..jd jgn pukui sama rata kata semua mlm haram..bukan pa takut jd fitnah..
memang tak dinafikan ada mlm yg haram disisi syariah berdasarkan kreteria yg dinyatakan oleh saudara UZAR...
mlm ada 2 jenis yg pertama base on produk dan kedua base on sistem(money game)..kalu base on produk tadak masalah selagi plan pemasarannya mengikut syariah...yg jadi masalahnya mlm yg no.2 ni..yg tu mmg tak buleh..jadi rerajin la buat kajian sebelum buat kenyataan.. tipu ngn fitnah mana lg dosa besar..kalu ada syarikat mlm yg menipu highlight syarikat tu dah la..syarikat A ka B ka C ka D ka..ingat fitnah lg besar dosa dari membunuh..pikir..pikirkan lah..

9:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sorry guyss.. saya pernah masuk DCHL ni, sebab kawan yg ajak. well. mule2 mmg lah semua mulut manis beb. Layanan pun mesra habis pada awalnya! tapi sebenarnye indah khabar dari rupa.. bila kite dah masuk, and dah bayar mncm nightmare pulak, bila kita tak berjaye cari downline or whatsoever2 mula lah si marquee tarik muka or upline da taknak bantu. yg kite kat bawah ni bekerja bagai nak gila. my study pon tunggang langgang, balik lewat malam, tak sempat nak melakukan ibadat yg wajib. Astaghfirullah.

Then bila i kate nak try fight for count, barulah mereka tehegeh2 baik2 dgn saya. Seriusly like shit lah mereka! Nampak sangat niat dorg bukanlah nak tolong kite seperti yg diperkatakan pada awalnya, tapi hanyalah nampak DUITTT! sahaja.. Mereka hanya nampak Duit! takde bende lain!

and 1 thing yg saya tak gemar dgn org2 melayu yg dah juin DCHL ni, kbykn si marquee2 tu, bila masuk waktu solat, bukan sembahyang pon!! nak cakap halal haram kat org pulak!

lagi satu, ade juga org maleyu yg lepas masuk DCHL ni yg masuk pub! dgn alasan, nak try to mingle dgn org bukan islam! KAFIRUN!

So, kesimpulannya, lebih byk buruk dari baiknya. kalau iman kita kuat pon, tapi berkawan dgn org2 camtu takut satu hari pon kite terikut sama.

"Dan tidaklah ada yang lebih zalim daripada orang yang diberi ingat dengan ayat-ayat Tuhannya, lalu dia berpaling daripadanya dan lupa akan apa yang telah dilakukan oleh kedua tangannya; sesungguhnya (disebabkan bawaan mereka yang buruk itu) Kami jadikan tutupan berlapis-lapis atas hati mereka, menghalang mereka daripada memahaminya dan (Kami jadikan) pada telinga mereka penyumbat (yang menyebabkan mereka pekak) dan jika engkau menyeru mereka kepada petunjuk, maka dengan keadaan yang demikian, mereka tidak sekali-kali akan beroleh hidayat petunjuk selama-lamanya. Al-Kahfi (18:57)"

Mereka yg dah masuk ni mmg dah tak boleh diselamatkan dah. tak dapat dah hidayah dari ALLAH. Apa taknya, solat yg wajib pon tinggal, sebab mengejar duit punya pasal. WALLAHUALAM..

10:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

hmm.. Papepun yg aku tau bnk gak yg kaya. Suma mlm skang ni mesti target org gomen. Pasal leh wat loan. Bukan sikit plak 2. Bnyk gak. Lpas 2 sungkur. Gaji kena potong, hutang berlambak, bisnes kantoi. Sapa yg salah? Upline? Lb? Syn/dchl? Diri sendiri yg salah jawapanya. Dah wat bisnes wat la btl2. Dah dpt produk jual je dpt kan blk duit. Kata meniaga.. Meniaga la. Kalau xnak meniaga knp masuk? X dnafikan gak ada bisnes partner yg kokak ni suka paksa2 org. Dah salah tafsir pasal perniagaan mlm ni. Nak cpt kaya 2 yg jd mcm 2. Jual mimpi. Mcm biasa.. Bnk gak yg kaya. Hmm..

10:33 PM  

Post a Comment

<< Home